Handleiding leerkracht

Deze pagina is bedoeld voor de leerkrachten. 


Wat vind je hier?

  • Doelgroep
  • Doelstelling
  • Leerplandoelen en lesdoelen
  • Toelichting projectmatige aanpak
  • Timing
  • Verbetersleutel werkbundels

Doelgroep

De doelgroep voor dit lessenpakket is:

  • 1A
  • 2A

Doelstelling

Hoofddoelstelling: 'De leerlingen verklaren het belang van een gezonde levensstijl'.


Leerplandoelen en lesdoelen

Welke leerplandoelen behaal je in deze website?

  • De leerlingen verklaren het belang van een gezonde levensstijl. (LPD6)
  • De leerlingen illustreren adviezen voor voeding en beweging om een gezonde levensstijl op te bouwen, te onderhouden en te versterken. (LPD7)
  • De leerlingen beoordelen de mogelijkheden van mediagebruik en de risico's voor de lichamelijke en mentale gezondheid. (LPD8)
  • De leerlingen geven aan waar ze informatie en hulp kunnen vinden in geval van persoonlijke problemen of problemen met anderen. (LPD9)
  • De leerlingen lichten de complexiteit en verwevenheid van duurzaamheidskwesties op vlak van consumptie toe. (LPD28) 

Welke lesdoelen behaal je in deze website?

  • Voeding
  • De leerlingen onthouden welke categorieën de voedingsdriehoek inhoudt. LPD6
  • De leerlingen realiseren zich of hun voedingsstijl wel of niet gezond is. LPD6
  • De leerlingen zien mogelijkheden om hun voedingsgewoontes aan te passen. LPD7
  • De leerlingen realiseren welke impact hun voedingsgewoontes hebben op het milieu. LPD28
  • De leerlingen begrijpen de oorzaak en gevolgen van voedselverspilling op verschillende niveaus.  LPD28
  • De leerlingen onthouden mogelijke oplossingen om voedselverspilling tegen te gaan. LPD28
  • Beweging
  • De leerlingen onderzoeken hoeveel sport ze nodig hebben voor een gezonde levensstijl (LPD 6)
  • De leerlingen leggen de verschillen uit tussen laag intensief, gemiddeld intensief en hoog intensief bewegen. (LPD6)
  • De leerlingen geven 3 voorbeelden van fysieke voordelen van sporten. (LPD 7) 
  • De leerlingen geven een voorbeeld van hoe beweging mentale gezondheid beïnvloed. (LPD 7) 
  • De leerlingen geven adviezen aan medeleerlingen om een gezonde levensstijl te onderhouden (LPD 6) 
  • Mentale gezondheid
  • De leerlingen beschrijven mentale gezondheid. (LPD6)
  • De leerlingen onderzoeken de invloed van beweging en voeding op je mentale gezondheid. (LPD6)
  • De leerlingen ontwerpen een mindmap waar de invloed van voeding op ons mentaal welzijn in duidelijk wordt. (LPD6)
  • De leerlingen geven 3 voorbeelden van de invloed van beweging op fysiek vlak. (LPD6)
  • De leerlingen geven 5 voorbeelden van de invloed van beweging op mentaal vlak. (LPD6)
  • De leerlingen ontwerpen een poster, ... waar de invloed van beweging op ons mentaal en fysiek welzijn in duidelijk wordt. (LPD6)
  • De leerlingen lezen over de invloed van buitenaf op ons eetgedrag. (LPD8)

Toelichting projectmatige aanpak

Wij hebben gekozen om deze leerinhouden online aan te bieden, omdat er veel gewerkt kan worden met internetbronnen. Er bestaan veel goede websites om leerlingen hiermee te begeleiden. Al deze websites leren ze dan kennen tijdens de lesuren. Nu ze die websites kennen, zullen ze deze hopelijk ook onthouden voor mochten ze later met vragen zitten. 

Voeding, beweging en mentale gezondheid zijn ongelooflijk belangrijk om met een positief zelfbeeld de wereld en samenleving in te stappen.

Voeding: 

Jongeren hebben vaak geen besef van wat ze eten en welke invloed dit eten heeft op hun gezondheid maar ook op het milieu. Jongeren krijgen, zonder dat ze het door hebben, veel onnodige en ongezonde suikers binnen. Ze staan vaak niet stil bij wat ze eten en welke gevolgen dit heeft op hun gezondheid. We leven in Europa in een wegwerpmaatschappij waarin voedsel verspilt wordt alsof er geen hongersnood is op Aarde. Het is belangrijk dat jongeren beseffen dat dit in de toekomst zo niet verder kan en dat het tijd is voor verandering. We hopen dan ook dat de jongeren na het doorlopen van de pagina 'voeding' beseffen dat zij kunnen bijdragen aan deze verandering. 

Beweging: 

Jongeren beseffen vaak al wel waarom beweging gezond is. Toch hebben ze nood aan meer informatie hierover. Ze moeten beseffen dat het niet nodig is om elke dag 2uur te gaan sporten. Ook moeten ze beseffen dat je niet elke dag 4 uur lang naar een tv moet zitten staren. Tijdens deze les proberen we de leerlingen voor zichzelf te laten inschatten hoeveel ze al bewegen en welk soort beweging dit is. Ook proberen we tot een zelfbesef te komen over hun eigen beweging en sport, doen ze wel voldoende of misschien zelfs te veel? 

Mentale gezondheid: 

Jongeren weten vaak niet dat voeding en beweging invloed hebben op hoe ze zich voelen. Het is belangrijk om aan te halen dat voeding en dus de voedingsstoffen zorgen voor een goede werking van het brein. De beweging is nodig voor ontspanning en voor het vrijkomen van bepaalde stoffen. Hopelijk gaan de jongeren meer bewegen en op voeding letten eens ze weten dat het ze gezonder en ook gelukkiger kan maken. Daarnaast is het ook belangrijk om ze te wijzen op mogelijke veranderingen in gedrag door reclame, rolmodellen, ...


Timing

De geschatte timing:

  • Les 1: 'voeding' = 50 minuten
  • Les 2: 'beweging' = 50 minuten
  • Les 3: 'mentale gezondheid' = 50 minuten
  • Les 4:  = 60 minuten

Verbetersleutels

Kiara, Brent en Ibe
Mens en maatschappij 2021
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin